نخستين هتل اردكان بر فراز بلندترين بادگير كوير
هتل3ستاره اردكان با تغيير كاربري 4 خانه قديمي در كنار بلندترين بادگير كوير يزد ساخته مي‌شود.
بادگير خانه انصاري در اردكان و هتل در حال ساخت
واحد تامين خبر يزدفردا:هتل 3 ستاره اردكان با تغيير كاربري 4 خانه قديمي در كنار بلندترين بادگير كوير يزد ساخته مي‌شود.

4 خانه قديمي و بزرگ كه در ميان بافت سنتي اردكان قرار دارد تبديل به نخستين اقامتگاه سنتي اردكان مي‌شوند. يكي از اين خانه‌ها كه داراي بلندترين بادگير اردكان است متعلق به دوره صفويه و خانه‌هاي ديگر مربوط به دوره قاجاريه است. اين هتل كه در ادامه طرح‌هاي پرديسان ساخته مي‌شود گرداگرد بلندترين بادگير اردكان قرار دارد.

تمام اين خانه‌ها كه به شيوه سنتي 4 فصل ساخته شده‌اند فضاي بسيار وسيعي را در اختيار طراحان اين واحد اقامتي قرار داده است و به همين دليل انتظار مي‌رود اين هتل پس از ساخته شدن يكي از زيباترين هتلهاي مجموعه پرديسان باشد.

اين پروژه كه عمليات اجرايي آن 3 سال پيش آغاز شده است 3 سال ديگر زمان نياز دارد تا مورد بهره‌برداري قرار گيرد. اين واحد اقامتي كه در ادامه طرحهاي پرديسان در حال ساخته شدن است در صورت بهره‌برداري مي‌تواند تا حدودي نياز اقامتي اين شهرستان زيبا و كويري را برطرف كند.

اردكان با وجود اين كه ميزبان شمار زيادي از گردشگران است اما تا به امروز از هرگونه امكانات تفريحي و اقامتي محروم بوده است.
واحد اقامتي پرديسان كه فعلا به اين نام خوانده مي‌شود درست در مركز محله چرخاب قرار دارد به طوري‌كه براي رسيدن به آن بايد از دالانهاي زيبا و مسقف طولاني عبور كرد. «مجتبي كمالي» مسئول اداره ميراث فرهنگي و گردشگري اردكان در توضيح پروژه مي‌گويد:« 4 خانه قديمي انصاري مربوط به دوره صفويه، سنايي، سروري و ضيايي مربوط به دوره قاجاريه كه به تملك ميراث درآمده بود با تغيير كاربري در حال تبديل شدن به يك اقامتگاه سنتي معادل هتل 3 ستاره است.در حال حاضر نيز پي‌ريزي بنا درحال اتمام بوده و مرمت و گلكاري سقفهاي باقي مانده نيز به پايان رسيده است.»

اردكان در حالي از نداشتن اقامتگاه براي سرويس‌دهي به گردشگران رنج مي‌برد كه اين پروژه نيز بيش از 6 سال زمان نياز دارد تا به شمار واحدهاي اقامتي بپيوندد. كمالي در مورد مدت زمان ساخت اين اقامتگاه كه بيش‌تر از حد معقول به‌نظر مي‌رسد مي‌گويد: «براي اين پروژه 4 سال زمان در نظر گرفته شده بود كه با زيادشدن زمان آسيب‌شناسي و طرحهاي مرمتي كه بسيار حساس و مهم بود اين زمان به 6 سال افزايش پيدا كرد كه از اين مدت زمان تنها 3 سال باقي مانده و اگر مشكل خاصي پيش نيايد اردكان مي‌تواند اميدوار باشد كه پس از پايان گرفتن اين زمان صاحب يك واحد سنتي با رعايت تمام معيارهاي مدرن خدماتي خواهد شد.»

اين واحد اقامتي كه درست در وسط محله قديمي و سنتي چرخاب قرار داد مركز ايده‌آلي براي بازديد از ساير خانه‌هاي قديمي و بافت خشتي و سنتي اردكان است.به طوري‌كه گردشگران اين شهر مي‌توانند با اقامت در اين خانه سنتي و بزرگ اكثر بادگيرهاي معروف و زيباي اردكان را در چشم‌انداز خود داشته باشند.
تمام شهرت اردكان به خانه‌هاي خشتي، حمام‌ها، مساجد و بادگيرهاي بلند و يكطرفه است. تنها بادگير اردكان كه دوطرفه بوده و به سبك بادگيرهاي يزد ساخته شده است؛ بادگير خانه انصاري است كه در گوشه‌هايي از اقامتگاه آينده و در حال ساخت پرديس خودنمايي مي‌كند.

اردكان يا نگين كوير يزد يكي از معدود شهرها
نخستين هتل سنتي اردكان نگين كوير يزد در حالي با تغيير كاربري 4 خانه قديمي و بزرگ ساخته مي‌شود كه بلندترين بادگير اردكان را نيز شامل مي‌شود.اردكان يكي از معدو شهرهاي ايران است كه در بسياري از نقاط آن بافت قديمي هنوز حفظ شده و مردم در آن زندگي مي‌كنند.

يي است كه بيشترين جاذبه آن مربوط به بافت سنتي و خشتي خانه‌هاي آن است. با اين حال اين شهر علي‌رغم داشتن پتانسيل‌هاي بالقوه و بالفعل جهاني تنها يك واحداقامتي دارد كه متعلق به مجموعه مهمانسراهاي جهانگردي است. زيارتگاه معروف زرتشتيان به نام پيرچك‌چك نيز در 30كيلومتري اردكان قرار دارد كه در اواخر خرداد و اوايل تير محل گردهمايي زرتشتيان جهان است.

اين هتل‌ زيبا كه فضاي بسيار بزرگ و دلبازي دارد در ادامه‌ي اجراي طرح پرديسان ساخته مي‌شود. طبق اين طرح بناهاي تاريخي پس از بازسازي و احيا به هتل و مجتمع‌هاي پذيرايي تبديل خواهند شد. طرح پرديسان در سال 1378، توسط كارشناسان بخش‌هاي ميراث فرهنگي و گردشگري با هدف رونق بخشيدن به بناهاي تاريخي و جذب گردشگر تدوين شده است.

در نسخه‌ي نخستين اين طرح قرار بود 33 بناي تاريخي بازسازي و به هتل و رستوران تبديل شود. اما مسوولان طرح پيش از اين اعلام كرده بودند كه با تاسيس شركت توسعه‌ي ميهمان‌خانه‌هاي پرديسان، اين تعداد را به 100 بنا مي‌رسانند.

بهنام همايوني

يزدفردا-ميراث خبر

                                                                                                                                                               

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا